|
Řeka Cache la Poudre v Coloradu. |
|
Devil's Tower. |
V listopadu nám začaly chladnější dny a noci — ale na rozdíl od loňska,
kdy jsme touhle dobou kličkovali mezi sněhovými bouřemi pro kozenky, nám
nenasněžilo. Akorát vítr serval krásné podzimní listí, takže krajina se stala
méně barevnou. To nám samozřejmě ve výletech nebránilo, a dokonce jsme se
odhodlali na jeden dvoudenní — na Devil's Tower.
Tahle skála si zahrála hlavní roli ve filmu
Blízká setkání třetího druhu
— a pokud jste neviděli, tak v Pyšné princezně je česká varianta —
čedičové varhany u Šenova. Vědci se více méně shodují, že se jedná o magma,
které zkrystalizovalo předtím, než se dostalo na povrch země — a když
pak kolem postupně zerodovala okolní půda, dostaly se krystaly na povrch.
Američtí indiáni mají také jasno — věž vyrostla ze země, aby zachránila
lidi před medvědy — arapažská pověst pak zmiňuje medvědici, která skálu
poškrábala, když se snažila vylézt nahoru. Každopádně tento útvar vždycky
povzbuzoval různé fantazijní příběhy laiků, i zvědavost vědců. Osobně se
přikláním k indiánské verzi — majestátní sloupy evokují spíš představu
chrámu, ve kterém lze najít azyl (v křesťanském kontextu uvnitř sloupoví,
tady v přírodě v bezpečí nahoře na plošině nad sloupy), než nějakou čertovskou
lumpárnu.
|
Psouni jsou na zimu pěkně vykrmení. |
|
Okno ve věži. |
Byť ve stejném státě, máme to k téhle nádheře skoro tři sta mil — to je
bratru přes čtyři hodiny autem, takže jsme vyjeli v pátek, s tím, že se
stihneme podívat k Devil's Tower odpoledne, přespíme, a ráno buď dáme další
návštěvu v jiném světle, nebo se budeme vracet. Přeci jen je to kus výše na
sever, takže počasí v listopadu je přinejmenším proměnlivé — a museli
jsme kvůli němu původní termín výletu přesouvat. Jeli jsme tak jen ve třech,
Lisa má v pátek práci.
Věž jsme nakonec obešli v pátek večer, a pak jsme neodolali sobotnímu ránu
— kdy bylo slunečno a struktura čedičových sloupů vystupovala mnohem
zřetelněji, než za pochmurného večera. Taky jsme si gratulovali k návštěvě
mimo sezónu, protože jsme potkali minimum lidí a mohli jsme si užít zakleté
místo bez davů. Máme několik set fotografií — které, pochopitelně,
vůbec nevystihují atmosféru místa.
|
Carol & Tom. |
|
Lezec coby měřítko velikosti věže. |
Letos v listopadu uplynulo čtyři sta let od prvního Díkuvzdání. V té době,
samozřejmě, se běžně vyhlašovaly svátky, půsty, dny modliteb — a
díkuvzdání podle situace — v době katastrof a epidemií, válek, dožínek,
vítězství — takže podzimní oslava nebyla nic význačného. Ovšem roku
1863 prezident Lincoln vyhlásil Díkuvzdání národním svátkem, a vybral právě
tuto jednu historickou událost jako základní kámen americké společnosti.
Vzhledem k tomu, že toto výročí masmedia letos zcela ignorují, zajímalo mě
proč. Přeci jen jsem byla v nějaké životní fázi dějepisářkou — a tak mi
to nedalo. Ke svému překvapení jsem zjistila, že tahle stará historie je stále
velmi relevantní pro naše současné životy.
Roku 1620 se vydala na cestu do Ameriky skupina anglických puritánů. Po
náboženských čistkách v Anglii zkoušeli pár let žít v Holandsku, ale nakonec
se rozhodli začít někde úplně jinde a úplně po svém. V kontextu začínající
třicetileté války (mezi katolíky a protestanty) je najednou jasné, proč
puritáni chtěli pryč ze světa, kde docházelo k rozpadu civilizace.
I za cenu, že jdou do neznáma, a že je čeká doslova boj o přežití. Pokud vám
při datu 1620 bliká vzadu v hlavě světýlko, tak vám bliká správně — byl
to rok bitvy na Bílé hoře. Pro nekatolíky začínalo být leckde nezdravo —
a v exilu skončil i třeba Jan Ámos Komenský. Odejít jistě nebylo jednoduché
rozhodnutí — v té době to byla jednosměrka, návraty se nekonaly.
A na rozdíl od Kolumbů, conquistadorů, zlatokopů a plantážníků tihle lidé nešli
za zlatem a bohatstvím — odcházeli "jen" proto, aby mohli žít
dle svého přesvědčení a nebýt za to ostrakizováni.
|
Věžičky u Turtle Rock. |
|
Loučka. |
Lidé si začali v té době uvědomovat, že jim nestačí následovat náboženství
svého panovníka, i kdyby se stokrát oháněl tím, že jeho moc je od Boha. Chtěli
žít podle svého svědomí, mít svobodu vyznání, svobodu nakládat se svým životem.
I za cenu, že tento život budou riskovat na divokém kontinentě. O sto padesát
šest let později bylo toto geniálně definováno v Deklaraci nezávislosti:
We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal,
that they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that
among these are Life, Liberty and the pursuit of Happiness.
"Všichni lidé jsou stvořeni sobě rovni a jsou Stvořitelem obdařeni
nezcizitelnými právy, a to právem na život, svobodu a snažení se o štěstí."
Onen "pursuit of happiness" nemá žádný rozumný český překlad —
pursuit je proces, cesta — máte právo se snažit o životní
štěstí. A ani to štěstí není štěstí typu výhra v loterii,
happiness je
spíše životní spokojenost, vyrovnanost. A té se dá dosáhnout jen tak, že
člověk žije v souladu se svým svědomím / vírou / vesmírem — opět,
říkejte si tomu, jak chcete.
Každopádně tohoto souladu nedosáhnete ve společnosti, která je
rozdělená podle toho, do jakého kostela kdo chodí, podle žlutých hvězd,
třídního původu, barvy pleti, rudé průkazky, zeleného pasu nebo sociálního
kreditu. V rozdělené společnosti vždycky budou figurovat "ti druzí"
— nečistí, hříšní, zlí, nepřátelští — prostě ONI — a běda,
pokud do této kategorie spadnete vy sami — byť třeba neděláte nic
závažnějšího, než si chce žít v klidu po svém. Přestanete si být rovni
s ostatními, přestanete mít stejná práva jako ostatní. Najednou na vás bude
vyhlášena lovná sezóna, které se se zápalem zúčastní klidně vaši sousedé,
bývalí spolužáci, kolegové — nebo i členové rodiny.
|
Sid mezi šutry. |
|
Vrcholek. |
Ale zpět k Mayflower a puritánům. Už tedy chápeme, proč se rozhodli opustit
rozpolcenou Evropu na začátku války. Proč chtěli mít klid a pokoj, i za cenu
osobního nepohodlí a strádání. A začínalo být jasné, že strádání je čeká.
Mayflower vyrazila až v září — příliš pozdě na plavbu přes podzimně
rozbouřený Atlantik. To, že Mayflower nakonec za více než dva měsíce oceán
překonala a že na palubě zemřeli pouze dva členové výpravy, je malý zázrak.
Ovšem průšvihy tím nekončily — Mayflower nepřistála ve Virginii na
nějaké 37. rovnoběžce, v už zavedené kolonii, nýbrž v pustině na
42. rovnoběžce, v Massachusetts. Pokud vám přijde, že v Evropě na
42. rovnoběžce není zdaleka hnusné počasí (představte si Portugalsko),
tak vězte, že je to tím, že Evropa je ohřívaná Golfským proudem. Počasí
v Massachusetts bude spíš odpovídat Baltskému moři, než Portugalsku.
A teď se vám tam, začátkem zimy, roku 1620, objeví loď se stovkou vystěhovalců
— zdecimovaných a vyčerpaných dlouhou cestou po moři, s tenčícími se
zásobami potravin. Kapitán Mayflower odmítnul v zimních bouřích pokračovat
na jih do Virginie, s tím, že má taktak zásoby na to,
aby přežil do jara a absolvoval cestu zpět na starý kontinent.
|
Mostek. |
|
Vyhlídka. |
Vystěhovalci, v angličtině nazývaní Pilgrims (poutníci) byli v pěkné kaši
— a samozřejmě, že stáli před otázkou, co dál. Jediné, co věděli, že
musí držet pohromadě, že se nemůžou hádat a dělit. A učinili do té doby
nevídaný krok — zvolili si svou vlastní vládu. Podepsali takzvaný
Mayflower Compact. Velmi jednoduchou smlouvu, v které se sice prohlašují za
poddané anglického krále, ale zároveň si volí svého guvernéra, který bude činit
rozhodnutí ve prospěch usídlenců v novém světě. Možná vám to nepřijde nijak
revoluční myšlenka — ale jsme v roce 1620 a evropská populace žije
v nevolnictví, pod vládou Bohem určených panovníků — a najednou tu máme
vládu volenou, vládu, která má mandát vládnout od svých voličů — a jen na
tak dlouho, nakolik ji voliči budou považovat za hodnou mandátu. Žádné osvícení
shůry a žádná doživotní korýtka. A ano, celý Compact podepsalo jednačtyřicet
mužů výpravy. Je to málo? Hodně?
Když zase přeskočíme k Deklaraci Nezávislosti, tak ta zjevně navazuje
v principu na tuto původní primitivní úmluvu:
...That to secure these rights, Governments are instituted among Men,
deriving their just powers from the consent of the governed — That whenever
any Form of Government becomes destructive of these ends, it is the Right
of the People to alter or to abolish it, and to institute new Government,
laying its foundation on such principles and organizing its powers in such
form, as to them shall seem most likely to effect their Safety and
Happiness.
"...k zajištění těchto práv je ustanovena lidmi vláda, čerpající svou moc
ze souhlasu voličů — pokud jakákoliv forma vlády začne ničit tato práva,
mají lidé právo ji změnit nebo zrušit, a založit vládu novou, na principech
a organizaci takové, která bude nejspíš schopná zajistit jejich bezpečí
a spokojenost."
Hmmm... máme takové vlády? Fakt se dneska někdo poctivě stará o naše
bezpečí a spokojenost?
A zase se vraťme k původnímu příběhu. Pilgrims nalezli na břehu indiánskou
vesnici. Její obyvatelé vymřeli na mor, v chýších byly často ještě kostry,
které neměl kdo pohřbít. Nicméně bylo to nějaké zázemí, a zřejmě jeden
z faktorů, který pomohl skupince přežít. I tak za krutou zimu ztratili více
než polovinu svých členů. Napadlo vás někdy, proč se Severní Amerika začala
osidlovat až sto třicet let po objevení? Nebylo to náhodou proto, že původní
obyvatelé se dokázali těm pár Evropanům, co překonali Atlantik na
nespolehlivých lodích, ubránit? Že osidlování začalo až poté, co bylo na
začátku sedmnáctého století původní obyvatelstvo zdecimované morovou ranou?
|
Tom s námi docela ochotně jezdí na výlety (na rozdíl od Lisy). |
|
Tom. |
Na jaře vystěhovalce navštívil Massasoit, náčelník kmene Wampanoag. Posléze
s sebou přivedl tlumočníka — Tisquantum, zvaný Squanto, strávil několik
let v anglickém zajetí — a uměl anglicky natolik, aby se puritány
domluvil. Fascinující na tom je, že jak Massasoit, tak Squanto se do té doby
nedočkali od Evropanů ničeho dobrého — a přesto se rozhodli novým
osadníkům pomoci. Možná proto, že za tu zimu odpozorovali, že tito
přistěhovalci jsou obyčejní lidé, snažící se prostě přežít — nikoliv
vydrancovat a zbohatnout.
Na oplátku za pomoc v neznámém prostředí osadníci vládnoucí střelnými zbraněmi
byli dobrou odstrašující silou pro kmeny nepřátelské Wampanoagům. Kmen
Wampanoag nakonec uzavřel s osadníky mírovou smlouvu, která vydržela přes dobu
životů všech zúčastněných. Možná ohrnete nos nad smlouvou trvající pouhých
padesát let — ale jak dlouho vydržely Versaillské
mírové smlouvy v "civilizované" Evropě dvacátého století?
Zajímavým faktem je uspořádání hospodářství v kolonii. Pilgrims měli utvořené
společenství, v kterém byli všichni podílníky. A ze začátku skutečně fungovali
jako komunita — společně pracovali a pak se o výsledky práce dělili
rovným dílem. Jenomže záhy se ukázalo, že se v řadách soudruhů vyskytují
tací, kteří se ulejvají, chodí na pole pozdě — a přesto pak dostávají
stejně, jako ti pracovití. A tak nakonec Pilgrims museli udělat to, že každá
rodina dostala svou půdu, na které si hospodařila bez centrálního plánování
a přerozdělování — a najednou stoupla produkce i blahobyt usedlíků.
Prostě socík se jim neosvědčil už v tom 17. století — ale poučit se
z krizového vývoje dokázali Pilgrims během dvou let.
Tím se dostáváme k Díkuvzdání. V listopadu 1621 Pilgrims uspořádali hostinu,
na kterou pozvali i Massasoita. Ten s sebou přivedl devadesát členů
svého kmene — čímž značně početně převýšili čtyřiačtyřicet zbývajících
usedlíků. Zajímalo by mě, jestli Pilgrims počítali s takovým množstvím hostů
— nicméně Wampanoagové se ukázali jako hosté velmi kulturní —
přinesli nalovenou zvěřinu (záznamy hovoří mimo jiné o pěti srncích), takže
hostina se protáhla na tři dny. Součástí byla vojenská přehlídka, tance,
celkové veselí — a sport. Moc by mě zajímalo, jaká sportovní utkání
se provozovala mezi Indiány a Puritány na začátku sedmnáctého století? Fotbal?
|
Hodný soused podaroval kozenkám špulky. |
|
Podzimní nebe. |
Zajímavá je i otázka, zda a proč cítili Pilgrims potřebu uspořádat Díkuvzdání.
Z původního počtu 102 lidí, jich 58 nepřežilo. Byli ti ostatní rádi, že
přežili alespoň oni? Byli to pokorní a zbožní lidé, kteří chtěli poděkovat za
to, co mají a nebrečet nad tím, oč přišli? Vzhledem k jejich pevné víře
to považuju za pravděpodobné. Z nadhledu čtyř set let ale vidím, že děkovat
měli fakt za co. Během roku a půl se zvládli vymanit z krvavé řeže v Evropě,
vydat se cestou své víry a svědomí, přežít podzimní plavbu a zimu v krutých
podmínkách bez jakékoliv civilizace, ustanovit si vládu, najít společnou řeč a
podepsat mírovou smlouvu s místními obyvateli — a poučit se, že
socialismus nefunguje. Zaplatili velmi draze, ztrátou skoro šedesáti procent
svých členů. Nicméně kolik lidí zahynulo v Evropě, při náboženských válkách,
při francouzské revoluci, socialistické revoluci v Rusku, při oněch dvou
světových válkách? Kolik lidí zahynulo v koncentrácích a gulazích
a převýchovných táborech, v uranových dolech a při totálním nasazení?
A máte pocit, že se současná civilizace za těch čtyři sta let poučila více,
než Pilgrims za ten rok a půl?
Na druhou stranu, my se poučit mohli — alespoň v tom, že bychom měli být
rádi za to, co máme. A tak jsme svátky a dobré jídlo proložili dalšími
výlety po našem krásném okolí a radovali se z toho, jak jsme se báječně
přestěhovali. Letos nám nepřijela žádná návštěva, tak byla oslava velmi
komorní. Už jsem psala mockrát, že mám Díkuvzdání ráda proto, že to jsou
takové malé vánoce — ale bez stresů s dárky a přípravami. A jako
bonus — na rozdíl od pohyblivého svátku vánoc — jsou to neměnné
čtyři dny volna. Takové zastavení mezi létem a zimou, kdy má člověk čas si
sednout a podívat se, jak mu vyrostly děti (do výšky)
a jak vyrostl on sám (do šířky) a trochu mudrovat nad během života.